Dingostraat 71, 6531 PA Nijmegen
06-38139417
info@changebysport.nl

Wat te doen bij spierpijn?

Personal training

Wat te doen bij spierpijn?

Spierpijn

Marco Gommers – Fysiotherapeut

Regelmatig krijg ik vragen over hoe het best om te gaan met spierpijn. Moet ik mijn trainingsschema erop aanpassen? Wat kan ik doen om het herstel van de spieren te bevorderen? Hieronder geef ik antwoord op de meest gestelde vragen over spierpijn en leg ik uit wat je beter wel en niet kunt doen als je spierpijn hebt.

WAT IS SPIERPIJN?

Soms als je intensief gesport hebt, kan je de dag erna bij het opstaan stramme spieren voelen. Dit kun je tot meerdere dagen na de inspanning nog voelen. Spierpijn is pijn in de spieren na overmatig gebruik tijdens een pittige training of belasting van dezelfde dag of de dag ervoor. Dit kan in meerdere spieren tegelijkertijd gevoeld worden. Eigenlijk is het een prestatielevering waar de spieren niet gewend aan waren. De spier kan hard aanvoelen en is gevoelig bij druk of wanneer je er overheen strijkt of belast. Spierpijn kan geen kwaad.

HOE ONTSTAAT SPIERPIJN?

Na ongewone of zware fysieke inspanningen kan het zijn dat het lichaam de zuurstofvoorziening naar de spier niet kan bijbenen. Hierdoor ontstaan er micro-scheurtjes en melkzuurvorming in de spieren. Dit geeft een vaatverwijding zodat er vocht tussen de cellen uittreedt. Dit vocht belemmert de bloedstroom in de spier waardoor langdurige zuurstofgebrek blijft bestaan. Zuurstofgebrek en vocht prikkelen de zenuwuiteinden met als gevolg dat er spierpijn wordt ervaren.

WAT KAN DE SPIERPIJN VERLICHTEN: DE DO’S

Het goede nieuws is dat spierpijn meestal vanzelf overgaat. Vaak is spierpijn de tweede en derde dag na de belasting het hevigst. Daarna verdwijnt het in de loop van de week. Wat kan je doen in de tussentijd en hoe kan je het herstel bevorderen? Hieronder een aantal tips:

  • Achterhaal wat je de vorige dag hebt gedaan of welke oefening/training de spierpijn heeft kunnen geven. Zo kan je de volgende keer een andere opbouw van de desbetreffende activiteit doen om spierpijn te voorkomen. Bouw de activiteit langzaam op waardoor spiervezels zich langzaam kunnen aanpassen;
  • De eerste dag geeft koelen met een zak met ijs vermindering van klachten. Daarna kan warmte juist pijnverlichtend werken;
  • Beweging van de spieren zorgt dat de pijn vermindert, bijvoorbeeld een wandeling.
  • Veel drinken zodat de opgebouwde afvalstoffen kan worden afgevoerd.
  • Zorg voor voldoende slaap, zodat je lichaam optimaal kan herstellen.
  • Voorkom stress. Bij stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Dit kan het herstel juist vertragen.
  • Een massagebehandeling van de fysiotherapeut kan de spierpijn aanzienlijk verminderen en de duur verkorten.

WAT JE BETER NIET KAN DOEN: DE DON’TS

Twee dingen zijn belangrijk om niet te doen, namelijk:

  • Even geen rekoefeningen omdat er kans is dat je de haarscheurtjes juist kan vergroten.
  • Ga niet meteen de dag erna weer verder met de activiteit of met het trainingsschema. Een te korte of het ontbreken van een rustperiode geeft alleen maar extra spierpijn en zal alleen maar overbelasting geven. Dit kan gemakkelijker leiden tot blessures. De extra dag rust zal voor een ‘supercompensatie’ zorgen, waardoor je de volgende keer minder spierpijn zal hebben. De spieren raken namelijk gewend aan de belasting en zullen sterker worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *